top of page

RUM I HAVEN

Småhuse er COOL

Taler vi om hundehuse eller hønsehuse? Ja og nej, for de er selvfølgelig også rum og huser nogen.


Her bor hønsene
Og her er havefuglenes spisehus
Hundens hus kan matche dit eget

Nu til vores huse

Jeg tænker på småhuse i haven. - de mest fantastiske og unikke småhuse. Et lille hus at gå ind i og….. gøre hvad? …spø´r man så sig selv.
For mange år siden skulle mange pæne hjem have en te pavillon. Desværre, var der aldrig nogen der drak te i pavillonen, så den endte med at blive opbevaringssted for hynder og haveredskaber.
Nu er små husene ”a must”, men med andre formål.
Eget kontor - showroom – yoga-retreat – rummet til stillelæsning når man har en hektisk familie eller som zombie-room-med lyd og lyseffekter.

Jeg føler mig draget til småhuse og tager altid billeder af dem



HAVEFORENINGEN

I mit hood er der en haveforening der hedder Bernstorff Haveforening. I hver have og i hvert lille hus er der en lykkelig ejer, der med drømme og forhåbninger skaber sit eget univers. Når man går regelmæssigt igennem haveforeningen, observerer man nye tiltag. Mange mener, det er helligbrøde at bygge en anden slags hus, end dem der plejer at være i haveforeningen. Der er 1-2 huse, der er nye eller anderledes, og i mit hoved finder jeg dem interessante, fordi de er tjaaa... nytænkning.

Når man har et stykke land (lejet eller ejet), kan man i princippet disponere, som man nu vil. Hvis der er en boligforening, er der nogen gange restriktioner, så fx markiser ikke fremkommer i alle mulige farver. Man skal som altid forholde sig til de gængse regler med bygningsprocent, afstand til skel og højder. Men ellers er der frit løb.



I MIN EGEN HAVE

I min have har jeg gennem tiderne haft forskellige småhuse – og med forskellige formål.

Skurvognen

Det første lille hus var på 21m2 og var en skurvogn jeg havde tegnet og så fik bygget. Den var isoleret, havde eget køkken med varmt vand, stort spejlskab i den ene ende og kæmpe fløjdøre og ovenlys. Termoruder – selvfølgelig. Huset var opvarmet med elvarme og alle ledninger og elektriske installationer var gemt,
Huset blev filtset, så det passede sammen med mit lille gule hus. Samme farvekode og ja…det var en kloning af huset bare nede i haven.
På hver side af dørene fik jeg sat skodder op og gik så i gang med at planlægge beplantning og stensætning, så haven kunne passe til det nye hus.
Huset blev transporteret fra Fredericia om natten og kl. 04.00 holdt en enorm lastbil med anhænger og ….mit lille hus. Huset blev sænket ned i haven ved hjælp af en kæmpekran.

En anden stil - sådan mere slænge-agtigt

På et tidspunkt havde jeg et mere luftigt hus. Nærmest bare ”tag over hovedet”.

2 småhuse

I dag har jeg 2 små huse med hver deres formål – for selvfølgelig skal de bruges til noget.
Når man sidder i den ene pavillon med dørene åbne, er der udsigt til en stor stenpejs, der som regel er tændt. Huset er isoleret, og der er lys dæmper i pavillonen og i hele haven.



Opiumpavillonen





Den ene pavillon kalder jeg ”Opiumpavillonen” Alle rum i min have har navne. Stilen i "Opiumpavillonen" er en blanding af et asiatisk bordel og en boho-lux stil. Stort spejl på endevæggen – kæmpe lysekrone i loftet – hængelamper fra Hanoi/Vietnam og hængeplanter.

Køkkenpavillonen

I det andet lille hus har jeg ændret dets status. Fra at være en hængekøje-slænge-pavillon er det blevet til en køkken-pavillon. Der er alt, hvad man har brug for i et køkken, og her kan tilberedes diverse kulinariske retter. Jeg benytter mest køkken-pavillonen til drinks og som kaffe station. (foto Poul Kofod)

Hvert år maler jeg husene, og farverne skifter fra år til år.


Huse på hjul

Da jeg arbejdede som pressechef for Cirkus Arena, skulle en cirkusvogn være mit hjem i en hel sommer. Jeg kunne indrette den, som jeg ville, og det var sjovt.
Den fik køkken, bad, garderobeskabe med spejl, ”stort” soveværelse og arbejdsplads.
I loftet en kæmpe lysekrone, på væggene malerier fra mit hjem og som altid sølvkandelabre til at højne niveauet.

På billedet sidder jeg foran cirkusvognen med min Cavalier King Charles Spaniel Ophelia


Zigeunervognene
En vidunderligt alternativ til cirkusvognen er zigeuner-vognen, hvor jeg fandt nogle stykker i Bali. På en tur rundt på øen spiste jeg frokost på Laguna Beach - en boho-style restaurant, hvor man kan holde formidable parties.
På en tur rundt på øen spiste jeg frokost på Laguna Beach - en boho-style restaurant, hvor man kan holde formidable parties.
Som indskudt sætning har de den ypperligste Crème Brûlée, der serveres på små skeer. https://lalagunabali.com/
Balustraden til badebroen dekoreret med håndmalede blomster


ANDRE MULIGHEDER


Til venstre ses nogle træhuse (fra Japan) - I midten en jordhule (earthbag dome) og til højre en videreudvikling af et "træhus"



GENBRUG

En af mine absolutte favoritter er huse bygget af genbrugs materialer. Find gamle vinduer og døre og store antikke gulvbrædder - ja gå på opdagelse.


 

Artiklen er ikke sponseret, og jeg har ikke modtaget honorar for den.

Nogle af billederne er fundet på nettet, hvor fotografen er ukendt. Kom frem hvis det er dit billede.

Hvis I benytter eller deler mine billeder, venligst kreditér med Adamasblog.com

bottom of page